Det finns inget botemedel mot migrän, men du kan lindra smärtan. Om du någonsin har haft migrän känner du igen känslan av att vilja borra dig in i hjärnan för att på något sätt kunna befria dig från all smärta och tryck. Det förstör hela dagen och kan tvinga dig att spendera all tid i ett mörkt, tyst rum.

 

Vad orsakar migrän?

Migrän är ett genetiskt sjukdomstillstånd, vilket innebär att det är förbestämt i vissa personers gener. Även hos de som lever en perfekt livsstil, undviker saker som utlöser migränen och tar alla rätt mediciner. Migrän orsakas ofta också av livsstilsfaktorer.

 

Migrän försämras av fysisk aktivitet, ljus, ljud och till och med vissa lukter. Du kan också uppleva illamående och/eller kräkningar.

Hur du blir av med migrän

1. Ta riboflavin- eller magnesiumtillskott. Vissa tillskott, inklusive vitamin B-2 (riboflavin) och magnesium, har visat sig vara bra för att förebygga och minska migrän.

2. Försök slappna av. Stress kan vara en stark utlösare. Stress frigör många kemikalier i hjärnan som antingen kan utlösa migrän eller göra migränen värre. Under stressiga tider utsläpps kemikalier, inklusive epinefrin och kortisol, i blodet. Dessa kemikalier kan göra migränen mycket starkare.

3. Få recept på mediciner. Migränmedicin som tas när din migrän börjar kan vara väldigt effektiv. En av de vanligaste medicinerna kallas triptaner som stimulerar serotonin i hjärnan som komprimerar blodkärl och minskar inflammation för att minska smärta.

4. Ha sex – seriöst! Studier har visat att 60% av de som hade sex under migrän rapporterade förbättringar i migrän och minskad smärta. Viss fysisk aktivitet kan också hjälpa så därför kan det vara en bra idé att spendera lite extra tid med barnen i klätterställningar från Ledon.

5. Sluta äta bearbetad mat. Skräpmat kan göra migränen värre. Det är viktigt att identifiera utlösande mat genom att dokumentera det du äter i en matdagbok. När du har identifierat dessa saker bör de undvikas.

Många livsmedel, särskilt soppor, pizza, chips och kinesisk mat, har visat sig orsaka migrän. Detta inkluderar även läsk, energidrycker och andra koffeinfria drycker och särskilt de som innehåller artificiella sötningsmedel.

Om du är intresserad av andra intressanta artiklar inom företag kan du läsa dessa på overforetag.se.

6. Undvik vissa slags alkohol. Viss alkohol är mer benägen att orsaka migrän, t.ex. fermenterade och destillerade alkoholer som vin, öl och whisky. Genomskinlig sprit som vodka har å andra sidan inte samma effekt.